zaterdag 17 maart 2018

Acomo: Contract is contract


Dikke kans dat in uw maaltijd specerijen, noten en zaden van Amsterdam Commodities (kortweg Acomo) zitten. Het concern met wortels in 1819 is ook dankzij zijn theesoorten en voedingsingrediënten de smaakmaker voor duizenden voedingsproducten. Onstuimige bevolkingsgroei in Azië maakt Acomo volgens analisten nog jaren kansrijk.
"Uit markten die wij niet ten diepste kennen blijven we weg. Dat heeft ons succes gebracht”, zegt topman Allard Goldschmeding (1965). Hij koestert aan het Rotterdamse Beursplein die aloude strategie van veilige groei. "Wij moeten niet naïef zijn. Acomo speurt vanuit zijn handelstraditie altijd naar kansen. Maar we doen zaken in landen met exotische leveranciers. Die verdienen op korte termijn soms veel op grote risico’s en verspelen het morgen. Wij zoeken de hoge langetermijnresultaten."

Vanuit de Maasstad groeide voorloper Catz International tot een van de grootste leveranciers van tropische voedingsingrediënten. De Rotterdammers, destijds geleid door handelsicoon Dov Gottesmann, werken nog altijd volgens diens credo: contract is contract. "Dat is na al die jaren nog steeds van toepassing”, aldus Goldschmeding.

Catz noteerde vanaf 1982 via een omgekeerde overname van het toenmalige Amsterdam Rubber aan het Damrak. Via overnames van handelshuizen als Tefco (voedselingrediënten), Snick, Van Rees (thee), Red River Commodities (eetbare zaden), King Nuts (noten) en Delinuts, bestrijkt het sinds 2006 steeds meer smaken. Vanaf 2009 ging de beurskoers van het bedrijf dat inmiddels Acomo heet met schokken opwaarts.

Acomo, met vorig jaar ruim €32 miljoen nettowinst bij €710 miljoen omzet (+4%), is voor analisten vanwege de veelzijdige activiteiten lastig te doorgronden, erkent de ex-Sara Lee-bestuurder Goldschmeding. Sinds 2015 is hij behalve CFO ook group managing director. Hoog in het Rotterdamse WTC heeft hij zicht op de gebouwen van dochter Catz en de grootste onafhankelijke theehandelaar van de wereld Van Rees. "Ondanks dat alle dochterbedrijven erg autonoom werken, dragen ze alle dezelfde bijna familiale cultuur met de ondernemende filosofie die grondlegger Gottesmann en ook Rotterdam als handelsstad kenmerkt."

Nooit een contract opzeggen, terwijl klimaatextremen de oogsten vaker aantasten
"Inderdaad. We zullen soms wel goedkoper moeten verkopen dan we inkochten. Maar we zullen altijd afnemen en leveren. De basis blijft onze visie op de markten waar producten verhandeld worden. Dat is nodig om risico’s in te kunnen schatten en kansen te grijpen. We weten welke leveranciers en afnemers betrouwbaar zijn, wat de productie wordt en wat de vraag is. Dat heeft onze positie versterkt. Als we een tegenvaller hebben in de ene markt dan kan die vaak worden opgevangen door winsten in andere markten."

Waterschaarste is zo’n risico. Welke gevolgen krijgt die? 
"Veel. Een groot deel van onze producten wordt verbouwd in regio’s waar water niet gratis of makkelijk beschikbaar is. We anticiperen erop en helpen onze leveranciers met reductie van watergebruik. Dat blijkt tegelijkertijd ook andere voordelen te hebben. Niet alleen minder milieubelasting, wat een kostenvoordeel is: minder water geven betekent ook scherpere controle van je producten. Te veel water is niet goed."

Wat doen de extreme klimaatschommelingen voor ons voedsel?
"De wereldbevolking groeit, daarnaast neemt het besteedbare inkomen in bijvoorbeeld Azië toe. We handelen in voedingsproducten waar producenten moeite hebben om de vraag bij te houden. Wat de redenen ook zijn: de prijzen zullen op de lange termijn stijgen. Tegelijkertijd maken mensen zich zorgen om hun gezondheid. Wij leveren die noten en zaden die in goede voeding een steeds prominentere plaats innemen. De hele trend van minder zout en suiker helpt ons ook: voedingsingrediënten, vaak mengingen van specerijen, worden gekocht als alternatief voor zout."

Jullie hadden goud geld kunnen verdienen aan vanille...
"Klopt. Dat is toch wel een heel specifieke markt, met teelt in vooral Madagaskar. Daar kon je door de tekorten die zijn ontstaan enorm veel geld aan verdienen. Maar we stappen er niet in omdat we die handelsketen niet goed genoeg kennen."

Maar hoe kom je ooit in nieuwe kansrijke markten?
"Veel tijd nemen en investeren om onze markten te blijven doorgronden. Die zijn in alle landen anders. We werven mensen die doorgaans uit de schoolbanken komen. Ze worden hier jaren opgeleid. Op sommige terreinen hebben we zoveel expertise en relaties opgebouwd, dat andere partijen niet makkelijk op die markt komen. Ik reis veel om de details van de markten te leren kennen. Als ik dan in een zonnebloempittenveld in de VS sta en bij een honkbalwedstrijd Amerikanen die grote pitten met strepen zie eten, een bepaald ras dat wij leveren, dan leer ik daarvan. Die eet ik nu zelf ook."

Met zoveel genetisch gemanipuleerd voedsel, hoe overleeft Acomo daarnaast?
"Nou, de behoefte aan natuurlijk voedsel groeit alleen maar. Wij doen alleen in natuurlijke voedingsingrediënten. Ons maanzaad en sesamzaad, de pompoenpitten zul je al snel op een broodje bij de bakker vinden. Acomo’s zonnebloempitten zijn niet genetisch gemanipuleerd, wel gekruist. Maar dat gebeurde vroeger al met Nederlandse aardappelen."

Analisten verwachten opnieuw overnames van Acomo
"Onze aandeelhouders zijn betrokken bij de onderneming, ze zijn tevreden over hoe we het doen. We worden niet belemmerd door onze notering. Ook niet voor onze toekomstige groeimogelijkheden. We zijn goed gefinancierd. We praten continue met overnamekandidaten. We hanteren alleen wel strenge overnamecriteria. Eén daarvan is dat we nooit te veel betalen."

U reist veel, welke lessen zijn er voor Nederland?
"Ons land heeft altijd een brede kijk op de wereld gehad, die moeten we behouden. We zijn maar een klein land. We zagen altijd mogelijkheden: bloembollen, diensten, energie, water. Azië ontwikkelt zich nu sterk, de middenklasse wordt rijker, in die zin moeten we als Nederland daarvan kunnen profiteren."

Bron.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten